Sider

mandag den 5. september 2011

Fabuleringer over en ny kajak


Jeg savner lidt (meget) at bygge en kajak igen og hvor har jeg været i tvivl om hvilken model det skulle være. Netop det har været én af årsagerne jeg ikke har truffet en afgørelse, den anden er, at der hænger 6 kajakker på "knagerækken". Jeg har forsøgt at sælge én af dem, men prisen har sikkert været for høj, da der så at sige ingen respons har været på annoncerne. På den anden side havde nogen været interesseret, havde de nok "pruttet prisen ned".

Da jeg havde købt tegningerne til Qanik, kunne jeg tænke mig at bygge Illorsuit som er Qanikéns "stammoder", men da jeg havde arbejdet med tegningerne et stykke tid, så jeg havde mulighed for at krybe ned i kajakken, kom den til at ligne en Qanik og så gav det jo ingen mening at give sig i kast med den.

Black Pearl har siden modellen kom frem, stået for mig som noget af det ypperste indenfor kajakdesign. Jeg har imidlertid prøvesiddet et par stykker af denne model (der jo er tegnet til den enkelte kunde). Men jeg vil ikke kunne sidde i den i længere tid af gangen. Så derfor erhvervede jeg tegninger til dennes "stammoder". Men er kommet i tvivl om denne kajaks egenskaber.
Kajakken er 5,94 m. lang, derfor meget vanskelig at håndtere når den skal op på taget af bilen, især når det blæser og vægten på så lang en kajak, kan jeg ikke få ned på de antal kg. der er ideelt for mig.
Jamen så gør den kortere. Ja men hvorfor var den model så lang? Det kan europæere give mange svar på, nok ikke alle lige kvalificerede.
Har efter mange overvejelse droppet tanken om denne.
den sydøstgronlandske kajak fra American Museum of Natural History (fig 208 i "the Bark Canoes and Skin Boats of North America". Tegning udført af Howard Chapelle
Så dukkede Frej op på Björns Hjemmeside. Frej er en spændende kajak, hvor nogle af dens egenskaber matcher Qanik, hvor man på grund af kølens spring, sidder lavt og derfor er en meget stabil kajak og den kan bygges så den ikke vejer ret meget.

Min Njord er jeg glad for, men ville gerne have et mindre cockpit i den. Det kunne måske godt lade sig gøre at gøre hullet mindre, men i øjeblikket har jeg mest lyst til at bygge en ny med samme størrelse cockpit som der er i min Qanik.

Men jeg fabler stadig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar