Sider

mandag den 2. juli 2012

Ny siddekomfort i Njord

Min Njord blev søsat for 3 år siden og siddekomforten har langt fra været nogen luxus. Det har jeg gjort noget ved nu gennem en månedstid eller mere.

her sad jeg indtil for en månedstid siden
I et forsøg på at ændre tilstanden, har jeg lavet en afstøbning af det ene sæde fra Thule/2
Thule/2: Her sidder jeg som i en lænestol
afstøbning af originalen
blev til dette sæde, der er en afstøbning af formen oven for dette billede. Sædet har jeg nu justeret på af flere gange, fordi jeg ynder at sidde med strakte ben. Så derfor har jeg mange gange skåret af forkanten, for på den måde at finjustere sædets hældning, så jeg ikke glider fremad, henholdsvis får sovende ben og baller

Lændestøtten kunne også gøres bedre.

her er formet et et stykke "flamingo" og derefter beklædt det med glas og kul
Men jeg havde også problemer med at få plads til fødderne.

i flere af mine kajakker har jeg brugt tilsvarende arrangement som dette justerbar fodstøtte. Det har også været udmærket, men i Njordén har jeg haft problemer med at få plads til størrelse 46 i sko og har derfor fjernet arrangementet helt
så nu er det skiftet ud med forskellig tykkelser plader, der ligger an mod forreste skot og er beklædt med glas/og kulfibervæv.
Nu er mine tæer glade og dog stadig sure efter nogle timer i neoprensko  ;-)

Jeg var blevet mere og mere glad for Njorden og havde overvejet at bygge en ny med ocean-cockpit, men efter disse forbedringer af denne, har jeg i mit vægelsind skiftet mening endnu engang og købt tegninger. Denne gang til en Frej, du kan se opbygningen af her

2 kommentarer:

  1. Hej Erik.

    Hvordan sidder din træ-fodstøtte fast når du laver en vending? Falder den så ikke ud, med mindre du holder den fast med fødderne?
    Og hvordan sidder dine fiberplader fast?

    Peter Madsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Peter

      Der sidder nogle små vridere på undersiden af sparkebrættet. Du kan nok ane vriderne på billedet.

      Pladen er tilpasset stramt, så den bliver klemt fast.

      Hilsen
      Erik

      Slet