Sider

mandag den 10. august 2015

Tur på diget

Som skrevet et sted ude i margen, er denne blog ikke særlig interessant, fordi den for mig er en dagbog.

I går søndag med sol hele dagen, havde jeg ikke særlig lyst til at tage på kajaktur og holdt mig meget af tiden inden døre. Havde dog et behov for at komme ud at røre mig og tog derfor sidst på eftermiddagen, hvor solen ikke var så skarp, afsted på cykel med madpakke, frugt, vand og en øl.

Turen: På diget ved genbrugspladsen mod Langø, Ydø, Næsby Strand, Vindholme Skov, langs diget til Maglehøj og derfra hjem ad Maglehøjvej o.s.v. 47 km.

Her på diget i bunden af Bogøbugten kan man se det resterende af Bondeholm.
Nakskov Fjord var vel ca. dobbelt så stor inden digerne blev rejst og de lokaliteter der ender med ø eller holm, lå som øer og holme ude i fjorden. Således også Ydø og Langø som jeg passerede.
Efter 1864 hvor "det der udad tabes skal indad vindes" og efter stormfloden 1872, ja så var det nærliggende at dæmme op for vandet og dermed dyrke mere landbrugsjord men ikke mindst beskytte livet på de lavtliggende jorder.
Marken på billedet ligger lavere end havoverfladen, mange steder bag diget 2 meter under.

Ude til højre kan diget anes her lige syd for Ydø
Efter at have spist indholdet af madpakken på terrassen til Jan og Jannes sommerhus (de var ikke hjemme) gik turen videre mod Vindeholme Skov. Her oven over står hveden endnu, men ellers var der livlig aktivitet i både vinterbyg og hvedemarkerne, hvor mejetærskerne brummede og støvede, mens kornvogne drønede mellem marker, lader og de store kornlagre på Nakskov Havn.

Gennem Vindeholm Skov´s dybe stille ro
Videre langs diget.
Lige under horisonten ligger Tyskland og selv om der måske er 20 km. derover får man alligevel en sms med beskeden "Velkommen til Tyskland":0)
Herefter var det bare at køre til Maglehøj Strand og derefter de sidste 12 - 13 km. hjem med vinden i ryggen.

Den medbragte øl åbnede jeg ved hjemkomsten. Måske var dåsen blevet køresyg, fordi den lod en tredjedel af indholdet vælte ud over mig, da jeg åbnede den;o)
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar